۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

سخنی از مترجم (آداب شب حجله)

بسم الله الرحمن الرحیم 

 آداب شب حجله (۱) 

سخنی از مترجم

حمد و ستایش خدای را و درود و سلام بر محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و رحمت خدا بر یارانش بزرگوارش رضی الله عنهم اجمعین.

کتابی که پیش رو دارید ترجمه ی فارسی کتاب «آداب الزفـــــــــاف» اثر محدث، محمد ناصر الدین آلبانی رحمه الله می باشد که در باب خود کتابی بی نظیر است و یقیناً شما خواننده ی محترم، بعد از مطالعه ی آن، به این نتیجه خواهید رسید.

البته لازم می دانم نخست، چند مطلب را متذکر شوم:

1- از آنجایی که تمام کتاب به فارسی ترجمه و برگردان شده و نیازی به ترجمه ی حاشیه هایی که استاد محترم در آنها بعضی از کلمات مشکل عربی را توضیح داده است، نبود. لذا بنده آنها را حذف نموده ام.

2- برخی از پاورقیهایی که ارتباط مستقیم با موضوع کتاب نداشت نیز حذف نموده ام.

3- بعضی از عنوانها و سر فصلهایی که استاد محترم ذکر کرده اند بدلیل اینکه تکمیل کننده و یا جزئی از بحث گذشته بوده، لذا آن سر فصل ها و عناوین را حذف نموده ام و مطالب را تحت عنوان گذشته آورده ام و گاهی نیز بنا بر نزدیکی مطالب با یکدیگر تمام آنها را تحت یک عنوان آورده ام.

4- استاد محترم درباره ی حرمت طلای حلقه ای  برای زنان به تفصیل در این کتاب بحث نموده و دلایل قائلین به حلیت مطلق طلا برای زنان را نیز ذکر کرده و سپس آنها را جواب داده و این مطلب را به اثبات رسانده است که طلای حلقه ای همانند گردنبند، دستبند، انگشترو زنجیر طلایی برای زنان نیز همانند مردان حرام می باشد و خاطر نشان ساخته که بجز موارد یاد شده انواع دیگر زیورآلات طلایی مانند گوشواره، سنجاق، پلاک طلایی و طلاهای قطعه ای برای زنان حلال است.

شاید این بحث برای بعضی از خوانندگان عجیب و جدید باشد ولی برای یک محقق و پژوهشگر جای تعجب نیست، زیرا این تحقیقی است که استاد محترم بدان رسیده است همانگونه که شاه ولی الله دهلوی قبل از ایشان به این نتیجه رسیده اند و آنرا درکتاب «حجة الله البالغة» بیان نموده است، آری درب تحقیق واجتهاد برای دیگران نیز باز است و تحقیق هر کس برای خودش محترم بوده وهیچ کس نمی تواند دیگران را ملزم به پذیرفتن تحقیقات خویش سازد و اعتراض نمودن بر محققان و پژوهشگرانی که بعد از تحقیق و پژوهش به چنین نتایجی می رسند، کار خردمندانه ای نیست، زیرا پیامبربزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: «قاضی و مجتهد چون اجتهاد نمود و بحق رسید، مستحق دو پاداش و اگر به حق نرسید مستحق یک پاداش می شود».

5- نکته دیگری که استاد محترم گذرا از آن گذشته و تحقیق آنرا به مطالعه ی کتب اصول فقه حواله نموده است، مسئله ی وجود اجماع بعنوان دلیل شرعی است که آیا اجماع نیز همانند قرآن و سنت دلیلی از ادله شرعی محسوب می گردد یا خیر؟ و استاد محترم کار تحقیق این مسأله مهم را به عهده ی خوانندگان گرامی واگذار نموده و خویش را از زحمت تحقیق مسئله نجات داده است.

6- استاد محترم گاهی تخریج حدیثی را طولانی نموده و بنده آن را به طور مختصر ذکر کرده ام. در پایان از برادرم عبدالرحیم سدیجی مدیر مدرسه دینی دارالقرآن زیدف شهرستان جاسک بخاطر اینکه متن عربی کتاب را در اختیار بنده قرار دادند و همچنین از سایر برادرانی که در بازنگری، ویرایش و چاپ کتاب ، با بنده همکاری نموده اند ، سپاسگزاری مینمایم.

 مترجم : ابوشعیب اسفندیار شجاعی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد