۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

پیشگفتار نویسنده (آداب شب حجله)

آداب شب حجله (۲)  

 

پیشگفتار نویسنده  

 

ستایش خداوندی را شایسته است که در کتاب استوارش چنین فرموده :

â وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ á  سوره روم آیه 21

«یکی از نشانه های الله این است که از نوع خودتان همسرانی را برای شما آفرید تا در کنار آنان بیارامید، و در میان شما آنان مهر و محبت انداخت».

و درود و سلام بر پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله وسلم که گوینده این حدیث صحیح است:

«تَزَوَّجُوا الْوَدُودَ الْوَلُودَ إِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمْ الْأَنْبِیَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَة»

«با زنانی ازدواج کنید که شوهر دوست و زایا هستند، زیرا من در روز قیامت بکثرت شما در برابر انبیاء دیگر افتخار می کنم».(۱) 

 اسلام برای شب زفاف آدابی را بیان نموده که متأسفانه بیشتر مردم حتی افراد دیندار از آنها غافل بوده و یا نسبت بدانها آگاهی ندارند.

بنده بمناسبت فرا رسیدن شب عروسی یکی از دوستان، مناسب دیدم که کتاب مفیدی پیرامون این آداب بنویسم تا به اوو دیگر برادران دینی در بر پا داشتن آنچه سردار انبیاء صلی الله علیه وآله وسلم از جانب پروردگار جهانیان آورده کمکی کرده باشم.

در ضمن، نکات مهمی درباره بعضی امور که متأهلین را پریشان ساخته و بسیاری از خانواده ها بدان مبتلا هستند را نیز متذکر شدم.

از خداوند متعال می خواهم که این رساله را برای خوانندگان مفید، و مورد قبول درگاه خویش قرار دهد، زیرا او بسیارنیک و بی نهایت مهربان است.

باید دانست که آداب شب حجله بسیارند و آنچه در این فرصت اندک مورد توجه بنده است آن است که از سنّت محمدی به ثبوت رسیده، که نه از نظر سند جای انکار و نه از نظر اصل جای شکی در آنها ست، تا اینکه عامل بدانها از دینش آگاه و در کارش مطمئن باشد.

امیدوارم الله متعال به پاداش اینکه او زندگی زناشویی خود را با پیروی از سنّت پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم آغاز نموده، خاتمه اش را سعادت آمیز بگرداند و پایان نیک نصیبش فرماید، و او را از جمله بندگانی بگرداند که در توصیفشان فرموده است که چنین می گویند : â  وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا  áسوره فرقان آیه 74

«پروردگارا، همسران و فرزندانی به ما عطا فرما که باعث روشنی چشم مان گردند و ما را پیشوای پرهیزگاران گردان».

آری همانطور که پروردگار جهانیان می گوید: انجام از آن پرهیزگاران است .

â إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی ظِلَالٍ وَعُیُونٍ ﴿41﴾ وَفَوَاکِهَ مِمَّا یَشْتَهُونَ ﴿42﴾ کُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِیئًا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿43﴾ إِنَّا کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنینَ ﴿44﴾  á سوره مرسلات آیه 41 تا 44

«پرهیزگاران در زیر سایه ها و در کنار چشمه سارانند و در میان میوهایی که بخواهند و آرزو کنند، و در قبال کارهایی که می کرده اید خوش بخورید و خوش بنوشید، گوارا بادا ، ما بدینگونه نیکوکاران را پاداش می دهیم».

در ذیل به بیان آداب شب حجله می پردازیم:..... 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

(1) این حدیث را امام احمد و طبرانی با سند حسن روایت نموده اند و ابن حبان از روایت انس آنرا صحیح قرار داده و شواهد این حدیث در صفحات آینده خواهد آمد.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد