۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

غسل نمودن زن و شوهر با همدیگر

آداب شب حجله (۱۰)  

   

غسل نمودن زن و شوهر با همدیگر  

برای زن و شوهر جائز است که در یک مکان با هم غسل نمایند گر چه عورت یکدیگر را ببینند و در این مورد احادیث متعددی وارد شده است.

1- از عایشه رضی الله عنها روایت است که می فرماید: من با رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از یک ظرف آب برداشته و با هم غسل می کردیم بطوری که گاهی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آب را زودتر بر می داشتند و من می گفتم که برای من بگذارید برای من بگذارید، در حالیکه هر دو جنب بودیم.  (۱)

2- از معاویه بن حیده رضی الله عنه روایت است که به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم گفتم: ای رسول خدا، کجای از عورتهای یکدیگر را می توانیم ببینیم و کجاها را نمی توانیم؟ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: عورت خویش را بجز از همسر و کنیزت از دیگران مخفی بدار گفتم: ای رسول خدا، اگر در جایی با دیگران جمع بودیم، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اگر می توانی که عورت ترا کسی نبیند پس طوری باش که کسی نبیند. گفتم: ای رسول خدا، اگر تنها بودم گفت: خداوند از مردم مستحق تر است که از وی حیا شود. (۲)



 (۱) این حدیث را بخاری، مسلم و ابوعوانه در کتابهای صحیحشان ذکر نموده اند و الفاظ روایت اینجااز مسلم است و بخاری در کتابش این حدیث را تحت باب غسل الرجل مع امراته ذکر کرده است حافظ در الفتح 1/290 می فرماید که داوری این حیث دیدن عورت را برای زن و شوهر جائز دانسته است و این مطلب را تائید می نماید آنچه ابن حبان از سلیمان پسر موسی روایت نموده که از وی درباره کسی که شرمگاه زنش را می بیند سوال شد وی گفت من اینرا از عطاء پرسیدم و او در جواب گفت که از عایشه اینرا پرسیدم عایشه به من همین حدیث غسل نمودن در یک مکان با پیامبر را بیان نمود پس این حدیث در این باره نص صریح است. آری این حدیث دلالت می کند بر بطلان حدیثی که طبرانی در الصغیر و ابونعیم والخطیب از عایشه روایت نموده اند که «ما رایت عورة رسول اللهr قط» یعنی هرگز شرمگاه پیامبر را ندیدم. زیرا در سند این حدیث برکت بن محمد بن حلبی که فردی کذاب است موجود می باشد و نیز حدیثی که ابوشیخ در اخلاق النبی روایت نموده که «اذا اتی احدکم اهله فلیستتر ولا یتجردان تجرد العیرین» یعنی هنگامی که خواستید با همسرانتان همبستر شوید خودتان را پوشیده و مانند دو الاغ کاملا لخت و برهنه نگردید. زیرا در سند این حدیث «محمد بن القاسم الاسدی» کذاب موجود است. و نیز حدیثی که عبدالرزاق و بعضی علمای دیگر حدیث ذکر نمودند که پیامبر فرموده اند «اذا جامع احدکم زوجته او جاریته فلا ینظر الی فرجها فان ذلک یورث العمی» یعنی وقتی که با زن یا کنیزتان مجامعت می نمائید بشرمگاه وی نگاه نکنید زیرا باعث کوری می شود زیرا این حدیث را ابوحاتم رازی، ابن حبان، ابن جوزی، عبدالحق ابن دقیق العید موضوع قرار داده اند.

 (۲) این حدیث را اصحاب سنن بجز نسائی روایت نموده اند و نسائی در العشره 76/1 و رویانی در المسند 27/196/1-2،171/1و2 و احمد 5/3-4 و بیهقی 1/199 و ابوداوود 2/171 روایت نموده اند و الفاظ اینجا از ابو داود است که سند آن نیز حسن است حاکم این حدیث را صحیح قرار داده و ذهبی تایید نموده و ابن دقیق العید در الالمام 126/2 این حدیث را قوی قرار داده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد