۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

وضو یا غسل در بین دو جمــــــاع

                     آداب شب حجله (۹) 

   

وضو یا غسل در بین دو جماع   

وقتی شوهری با همسرش از طریق معمول (فرج) و مشروع مجامعت نمود و خواست که دوباره این عمل را تکرار نماید بروی مستحب است که وضو بگیرد، زیرا پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: چون یکی از شما با همسرش نزدیکی نمود و خواست دوباره همبستر شود باید در بین آن دو، وضو بگیرد و در روایت دیگری آمده که همانند وضوء نماز وضو بگیرد، زیرا این برای بازگشت و بار دوم مجامعت با نشاط تر است. (۱)

ولی غسل نمودن در بین دو جماع از وضو گرفتن بهتر است، بدلیل حدیث ابو رافع رضی الله عنه که می گوید: نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم یکبار نزد تمام همسرانشان برای همبستری رفتند و نزد هر یک غسل جداگانه می کردند. ابورافع رضی الله عنه  می گوید: به رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم عرض کردم: ای رسول خدا، چرا برای همه یک غسل نمی نمائید؟ در جواب فرمودند: این طوری (فرد) پاکیزه تر، خوشبوتر و پاکتر است.(۲)



(۱) این حدیث را مسلم1/171 و ابن ابی شیبه در المصنف 1/51/2 و احمد 3/28 روایت نموده اند و ابونعیم در الطب 2/12-1 روایت نموده که تکه اضافی از آن اوست و دیگر محدثین نیز همانند این علما از ابوسعید خدری روایت نمودند که بنده در صحیح سنن ابی داوود شماره 216 آن را تخریج نموده ام.

(۲) این حدیث را ابوداود روایت نموده و نسائی در عشره النساء 79/1 و طبرانی 6/96/1 و ابونعیم در الطب 2/12/1 با سند حسن روایت نمودند و حافظ آنرا قوی قرار داده و بنده درباره این حدیث در صحیح سنن ابی داوود شماره 215 بحث نمودم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد