۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

ساختن حمام در منزل از نظر اســـــــلام

آداب شب حجله (۱۹) 

  

ساختن حمام در منزل 

برای زن و شوهر لازم است که در منزلشان حمامی بسازند زیرا برای زن درست نیست که به حمام بازار برود و این کار حرام است و در این باره احادیث متعددی آمده است:

1- از جابربن عبدالله رضی الله عنه روایت است که رسول الله فرمودند: هر کس به الله و روز قیامت ایمان دارد نباید اجازه دهد که زنش به حمام بازار برود و نیز کسی که بخدا وروز قیامت ایمان دارد بدون لنگ وارد حمام عمومی نگردد و هر کس که به خدا و روز قیامت ایمان دارد بر سفره ای که بر آن شراب سرو می شود ننشیند.(۱)

2- از ام الدرداء رضی الله عنها روایت است که می گوید: از حمام بازار بیرون شدم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به من برخوردند و فرمودند: ام الدرداء از کجا می آیی؟ گفتم از حمام، پیامبر فرمودند: قسم بذاتی که جانم در قبضه اوست هر زنی که لباسش را در خانة دیگری بیرون نماید و عریان شود حتماً پردة بین خود و خداوند رحمان را پاره نموده است.(۲)

3- از ابوملیح روایت است که زنانی از اهل شام بنزد عایشه رضی الله عنها آمدند، عایشه به آنها گفت: اهل کجائید؟ آنها گفتند: اهل شام. عایشه گفت: آنجائیکه زنانشان به حمام بازار می روند، گفتند: آری، عایشه رضی الله عنها گفت: من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می فرمودند: هر زنی که لباسش را در غیر از منزل خودش بیرون نموده عریان گردد پردة بین خود و خداوند متعال را دریده است.(۳)



 (۱)این حدیث را با این الفاظ حاکم 4/288 و ترمذی روایت نموده بعضی از آنرا نسائی و احمد 3/339 و جرجانی 150 روایت نمودند حاکم گفته که بر شرط مسلم صحیح است و ذهبی تاییدش نموده و ترمذی گفته که این حدیث حسن است.

(۲) این حدیث را احمد 6/361-362 و دولابی 2/134 با دو سند از ام الدرداء روایت نموده اند یکی از آنها صحیح است و منذری آنرا قوی دانسته است.

 (۳) این حدیث را اصحاب سنن اربعه بجز نسائی روایت نمودند، دارمی، طیالسی، احمد، ابن الاعرابی و معجم خویش 71/1، حاکم 4/288 بغوی در شرح السنه 3/216/2 روایت نموده اند بغوی و ترمذی آنرا حسن قرار داده اند و حاکم آنرا بر شرط شیخین صحیح دانسته و ذهبی نیز تاییدش نموده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد