۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

حرمت پوشیدن طلای حلقه ای برای زنان

آداب شب حجله (3۲) 

 

حرمت پوشیدن طلای حلقه ای برای زنان  

باید دانست که در حرمت پوشیدن انگشتر، دست بند و گردن بند طلایی، زنان با مردان مشترک اند، زیرا دراین باره احادیث خاصی مربوط به زنان آمده است لهذا زنان نیز در آن نصوص مطلقی که مردان در آنها مقید نشده (مانند حدیث اولی که در بحث قبلی گذشت) داخل می گردند، و اکنون به بیان احادیث صحیحی مربوط به این مسئله می پردازیم:

1- پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم فرمودند هرکس دوست دارد محبوبه اش را انگشتر آتشین بپوشاند انگشتری از طلا به دستش کند و هر کس دوست دارد محبوبه اش را گلوبند آتشین بپوشاند. گلوبند طلایی به گردنش بیندازد، و هر کس دوست دارد محبوبه خویش را النگو آتشین بپوشاند پس النگوی طلایی به دستش کند بنابراین به نقره اهمیت بدهید و با آن بازی نمایید، با آن بازی نمایید و با آن بازی نمایید. (یعنی از نقره هر طور که می خواهید استفاده نمایید).(۱) 

2- از ثوبان رضی الله عنه روایت است که: دختر هبیره نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آمد و در دستش انگشترهای بزرگ طلایی وجود داشت، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم با تکه چوبی بر دستش زده و فرمود: آیا می پسندی که خداوند انگشترهای آتشین به دستت نماید؟ آن دختر نزد فاطمه آمده شکایت نمود و جریان را به او گفت، ثوبان می گوید: من و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نزد فاطمه آمدیم، فاطمه زنجیر طلایی را از گردنش درآورد در حالیکه آن را در دست داشت گفت: اینرا ابوالحسن (یعنی شوهرش علی) به من هدیه کرده است، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: (ای فاطمه، آیا دوست داری که مردم بگویند: فاطمه دختر محمد زنجیر آتشین بدست دارد؟ سپس او را سخت ملامت نموده بیرون رفت و نشست، فاطمه رضی الله عنها بعداً آن زنجیر را فروخته و با آن غلامی خریده و وی را آزاد نمودند، چون این خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم رسید فرمود: ستایش خداوندی را که فاطمه را از آتش نجات داد.(۲)

3- از عایشه رضی الله عنها روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در دستش دو النگو که با طلا آبدیده شده بود مشاهده نمود به وی گفت: آن دو را از دستت بیرون نما و به جای آنها دوالنگوی نقره ای که با زعفران رنگ شده است به دستت کن.(۳)

4- از ام سلمه رضی الله عنها همسر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت است که: گردنبندی از مهره های طلایی به گردنم بسته بودم که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم وارد خانه شدند و چهره یشان را از من بر گرداندند، من گفتم آیا به آرایش و زینتم نگاه نمی کنید؟ فرمودند: از زینت و آرایش تو بیزارم ام سلمه می گوید: چون آن گردن بند را در آوردم چهره شان را بطرف من نمودند. راوی می گوید: گمان می کنم که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هیچ یک از شما ضرر نمی کند اگر حلقه نقره ای گرفته و با زعفران زردش نماید.(۴)

5- در حدیث اسماء دختر یزید رضی الله عنها در داستان دیگری همانند آن چنین آمده: دو مهره را با زعفرانی رنگ نماید، در زیبایی مانند طلا می درخشد.(۵)



 (۱) این حدیث را ابوداوود 2/199 و احمد 2/378 از ابوهریرهt مرفوعا روایت نموده اند و سندش بسیار خوب است و منذری در الترغیب 1/273 گفته سند آن صحیح است، و این حدیث متابعات دیگری نیز دارد که ائمه حدیث آنها را روایت نموده اند.

(۲) این حدیث را نسائی 2/284و285 و طیالسی 1/354 و از ایشان حاکم 3/152-153 و طبرانی در الکبیر شماره 1448 و ابن راهویه در مسند خویش 4/237/1-2 و احمد با سند صحیح و متصل 5/278 روایت نموده اند. ابن حزم 10/84 آنرا صحیح قرار دادند و حاکم گفته این حدیث بر شرط شیخین صحیح است و ذهبی نیز تاییدش نموده است حافظ منذی 1/273 گفته که این حدیث را نسائی با سند صحیح روایت نموده است این حدیث را رویانی در مسند خویش 14/126/1 با سند صحیح دیگر نیز روایت نموده است.

(۳) این حدیث را قاسم سرقسطی در غریب الحدیث 2/76/2 با سند صحیح و نسائی 2/285 و خطیب 8/459 و نیز بزار 3007 همانند این حدیث را روایت نموده اند و طبرانی با سند دیگر 23/282/64 روایت نموده است.

(۴) این حدیث را احمد 6/315 با سند صحیح بر شرط شیخین روایت نموده ولی در آن انقطاع وجود دارد ولی طبرانی با سند متصل در الکبیر 23/403/967 با سند ضعیف روایت نموده این حدیث شاهد مرسل صحیحی از زهری دارد که عبدالرزاق در المصنف 11/71 روایت نموده است.

 (۵) این حدیث را احمد 6/454 و ابونعیم در الحلیه 2/76 و ابن عساکر در تاریخ دمشق 19/198/1 روایت نمودند ولی در سند آن شهربن حوشب ضعیف وجود دارد که حدیثش نوشته می شود و شاهد خوبی است برای حدیث گذشته.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد