۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

نوعی دیگر از مقیّد نمودن احادیث گذشته

                  آداب شب حجله (۳۶)   

نوعی دیگر از مقیّد نمودن احادیث گذشته و جواب آن  

گروه مذکور این احادیث را جواب دیگری نیز داده اند و گفته اند که وعید مذکور در احادیث تحریم طلای محلق درباره کسانی است که آرایش نموده و زینت شان را ظاهر می نمایند و برای گفته شان حدیثی را دلیل می آورند که نسائی و ابوداوود از ربعی بن حراش، از زنش، از خواهر حذیفه روایت نموده که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای گروه زنان، آیا برایتان کافی نیست که با نقره آرایش نمائید و اگر از میان شما زنی خود را باطلا آراسته نماید که نمایان باشد، بخاطر آن عذاب خواهد شد.

این گفته دو جواب دارد: 1- اولاً این حدیث از اصل و ریشه رد است و ثابت نمی باشد زیرا در سندش زن ربعی بن حراش وجود دارد، و ابن حزم(۱) او را مجهول قرار داده و بنابر همین علت بنده در تخریج احادیث مشکاه(۲) آنرا ضعیف قرار داده ام.

2- ثانیاً اگر علت حرمت نمایان نمودن زینت است پس بین طلا و نقره فرقی وجود ندارد زیرا هر دو در این علت مشترکند در حالیکه در این حدیث به فرق بین آن دو تصریح شده است در صورتیکه هیچ یک از علما با وجود نمایان نمودن، قائل به حرمت انگشتر نقره ای برای زنان نیستند پس ثابت شد که این استدلال باطل است، بدین سبب ابوالحسن سندی در توضیح لفظ «تظهره، نمایان می کند» گفته است احتمال دارد کراهیت وقتی باشد که با فخر و تکبر زینت را نمایان کند. باید گفت که نقره نیز در این باره همانند طلا است- ظاهر لفظ «تظهره = نمایان می کند» برای بیان زشتی و توبیخ بیشتر بیان شده است و در حالیکه بحث درباره حرمت طلای محلق برای زنان قطع نظر از نمایان نمودن و یا تکبر کردن می باشد و تمام این گفتار بنابر این فرضیه که حدیث صحیح است گفته می شود والا شما متوجه شدیدکه حدیث ضعیف است و کاملا از درجه استدلال ساقط و بی اعتبار می باشد.



 (۱) ابن خرم 10/83 

(۲) تخریج احادیث مشکاه 4403


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد