۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

۩۩۩ آداب شب حجـــــــله ۩۩۩

آداب شب حجله ترجمه کتاب آداب الزفاف نوشته استاد آلبانی رحمه الله

اظهار محبت و مهربانی بوقت زفاف

آداب شب حجله (3) 

 

اظهار محبت و مهربانی بوقت زفاف 

برای شوهر مستحب و پسندیده است که وقتی برای (زفاف)به نزد همسرش می رود با او نرمی و اظهار محبت نموده و یک خوردنی یا نوشیدنی به او تقدیم نماید. این عمل از حدیث اسماء بنت یزید بن السکن رضی الله عنهاثابت میگردد که می فرماید: «من عایشه رضی الله عنها را آرایش داده سپس نزد رسول الله  صلی الله علیه و آله وسلم آمدم تا بگویم که برای دیدن همسرآرایش شده خویش، تشریف آورند. پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم آمدند و در پهلویش نشستند، کاسه شیری به پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم تقدیم شد، از آن نوشیدند و سپس به عایشه رضی الله عنهادادند، عایشه رضی الله عنها از حیا سرش را پایین انداخت، به او اشاره نموده، گفتم آن را از پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم بگیرد، واوکاسه را گرفت و کمی نوشید، سپس پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به وی گفت: به دوستت بده، من گفتم: ای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم ، شما بگیرید و بنوشید و بعد خودتان به من بدهید. پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم گرفتند و نوشیدند سپس به من دادند، من نشستم و کاسه را بر زانویم نهاده می چرخاندم و با دهان به دنبال جائی می گشتم که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم از آنجا نوشیده بودند، سپس پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم  به زنان حاضر در مجلس فرمودند: شما هم بگیرید و بنوشید، آنان گفتند: اشتها نداریم، پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: گرسنگی و دروغ را جمع نکنید .

«یعنی دروغ نگویید، اگر گرسنه اید بنوشید»



 این حدیث را امام احمد(6/438 و 452 و 453 و 458) طولانی و مختصر با دو سند مختلف که یکدیگر را تقویت می نمایند روایت نموده است و منذری(4/29) به تقویت آن اشاره نمودند و حمیدی نیز در مسندش (61/2) روایت کرده است و حدیث اسماء بنت عمیس که طبرانی در الصغیر و الکبری و ابو شیخ در تاریخ اصبهان (282 و 283 ) و ابن ابو الدنیا در الصمت (26/2) روایت نموده اند شاهد این حدیث است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد